2015. március 23., hétfő

Sarah Wilson - Leszoktam a cukorról



Kiadó: Magnólia
Eredeti cím: I Quit Sugar
Fordító: Dr. Sámi László
Megjelenés éve: 2014
Eredeti megjelenés: 2014
Oldalszám: 216




Sarah Wilson nyíltan beismerte, hogy cukorfüggő volt: átlagosan 25 kávéskanálnyinak megfelelő cukormennyiséget fogyasztott naponta – legalábbis azelőtt, hogy fölismerte volna az összefüggést féktelen cukorimádata és az egész életében fennálló, zavaró hangulatváltozások, súlyproblémák, alvási nehézségek, pajzsmirigy-rendellenességek és autoimmun betegségek között. Végül megértette: változtatnia kell az étrendjén.
Ami egyszerű kísérletnek indult, rövidesen személyes életmóddá vált, majd igazi, elkötelezett küldetéssé és kampánnyá, hogy másokat is ráébresszen a cukorfogyasztás egészséget veszélyeztető, káros hatásaira.
A Leszoktam a cukorról Sarah személyes tapasztalatait felhasználva segít neked:
– megtörni a cukorfüggőséget egy kipróbált és jól bevált nyolchetes tervvel,
– felülkerekedni a sóvárgásokon, bizonyított és könnyen kivitelezhető trükkök segítségével,
– egészséges cukorpótlókat és alternatívákat találni,
– cukormentesen főzni: összesen 108 desszert, sütemény, csokoládé, gyerekeknek szánt nyalánkság, nassolnivaló és könnyen elkészíthető, méregtelenítő étel részletes receptjével.

Véleményem:

Nagy reményekkel vásároltam meg ezt a könyvet, hisz egyedül bármikor akartam leszokni a cukorról, soha nem tartott sokáig a kitartásom, valami nagyon mélyen gyökerező ellenállást mutat a testem ez a diéta iránt. Szerintem ezzel sokan mások is így vannak. Kerestem ezt a könyvet könyvtárban, az interneten, de sehol sem találtam rá, ezért úgy döntöttem megrendelem, hisz ez az első elhatározás jele, hogy még pénzt is költök a siker érdekében, annyira szeretném, hogy beválljon. Nagyon sok ilyen témákú írással egyébként nem találkoztam, így Sarah jó piaci rést talált, segíteni kell az embereken, hogy tájékozódhassanak ebben a témakörben.

Amit szerettem volna elérni a könyv elolvasásával, hogy hasznos, gyakorlatias tanácsokkal bővüljek annak terén, hogy válhatnék meg a cukortól, olyan ötleteket vártam amikre talán még nem is gondoltam. Ezen kívül szerintem fontos az, hogy egy ilyen jellegű könyv információkat nyújtson a témáról és ösztönzően felsorolja miért érdemes életmódot változtatnunk. És persze ott van a borítón is hirdetett 108 recept, amit reméltem, hogy egyszerűek és szerethetők lesznek. Hogy ezekből a várakozásokból mi lett?

Ami nagyon tetszett, az-az, hogy a könyv gyönyörűen meg van szerkesztve, színes oldalak, jó minőségű papír, tele illusztrációkkal, jól strukturált szerkezet, kisebb ablakokban megjegyzéseket, tippeket olvashatunk, az egész teljesen esztétikus. Valószínűleg ez miatt is lett egy ilyen vékony könyv ennyire drága.

Általános információknak sem voltunk híján, rengeteget olvashatunk arról ,milyen károkat okozhat a cukor szervezetünkben, hogy ismerhetjük fel függőségünket, mennyi a megengedett napi mennyiség és ennek mi az oka. Maradt még hiányérzetem, hisz arról semmilyen jó összefoglalást nem találtam, hogy most tulajdonképpen akkor mit ehetek és mit nem, így számítsunk arra, hogy aki végig szeretné csinálni ezt a diétát, annak komolyabb kutatómunkát is folytatnia kell. Ebből a szempontból volt a leg összeszedetlenebb is a könyv. Folyamatosan csöpögtet információkat mit együnk, mit ne, de egy helyen, összestíve semmi áttekintés, nem áll a végére össze a fejünkben egy kép arról, mi a helyes.

Mellette szól még az is, hogy az írónő igazán beleásta magát a témába, neves szakembereket kérdezett meg, információ hitelesnek tűnnek.

Sajnos azonban muszáj a rossz dolgokra is áttérnem. Szinte semmilyen gyakorlati tanáccsal nem lettem okosabb azon a téren, hogy mitől lehetne könyebb a leszokás. Egy- két étel akad, ami csillapítja a cukor utáni vágyat, kaptunk egy időintervallumot, egy mennyiségi keretet, de ezen felül semmi. Minden csak elhatározás kérdése, de miért érezzük mégis kevésnek pusztán az akaratunkat?

A másik súlyos hiba pedig, hogy a könyv meglehetősen amerikai stílusban íródott. A receptek nagy része olyan összetevőket tartalmaz, amit egy átlagos magyar ember aligha hiszem, hogy használna. Annak ellenére, hogy az írónő szerint zsíros ételeket bőven fogyaszthatunk a racionalitás keretén belül, ilyen recepteket nem találtam sokat, ránézésre nagy részük vegetáriánus receptre hasonlít, 



A színek képek nagyon gyönyörűek, illenek a könyv stílusához, bár nem értem ugyan az kép miért
szerepel többször is a könyvben, vagy miért csak az írónő arca jelenik meg újra és újra a lapon. De ez az énközpontúság megjelenik az írói stílusban is, mikor mindig azt hangsúlyozza Sarah, hogy "Én így csináltam", "Az én véleményem...". Mintha csak egy naplót, egy eszmefuttatást olvasnánk. Életszerűbb tőle a történet az igaz, de nem tudományosabb, olykor már zavaró.

Remélem senkit sem ilyesztettem el sem a diétától, sem a könyv olvasásától. Volt gyakorlati haszna, hisz tájékozottabb lettem a témában, segített egy keretet, egy kezdetet adni a diétának és talán még arra is sikerült rávennie, hogy egy- két receptet azért kipróbáljak, még akkor is, ha ezek az ételek távol állnak tőlem. Ösztönöz arra, hogy még inkább beleássuk magunkat mi is a témába, és ebből csakis jobban, tudatosabban kerülhetünk ki.


Rengeteg zöldséges étel szerepel köztük. Reméltem, hogy sokkal hétköznapibb, változatosabb lesz a felhozatal.


Pár információ a könyvből:

Délutánonként elönt egy fáradtsághullám, az oldaladon úszógumit hordasz, miközben a tested többi része nincs elhízva, minden étkezés után nassolás után sóvárogsz, érzelmi hullámok törnek rád gyakori időközönként? Ez mind a cukorfüggőség oka lehet. A mai fogyasztás teljes mértékben a cukor köré centralizálódik, hetente kb. 1 kg cukrot eszünk meg. Az a szint ezzel szemben, amit a szervezetünk kezelni tudna az 6-9 kávéskanálnyi cukor naponta. Hogy miért ennyi? Arra az evolúció ad választ, melynek lényege, hogy mivel régen kevés cukorhoz jutottak az emberek, így nem alakult ki vele szemben védőrendszerünk, nincsenek hormojaink, melyek azt mondják elég.

Mi a megoldás? Erre az optimális szintre csökkenteni a cukorfogyasztásunkat a napi kb 25+ kávéskanálról, amit egy átlag ember elfogyaszt. A könyv 8 hetes időintervallumot ajánl, amiben az első két hét nem kifejezetten szigorú, gondolatunkat kell ekkor átprogramozni, amit tudunk helyettesíteni mással, szervezetünket átállítani, felkészíteni a diétára. A harmadik hét viszont már radikálisan megvonja tőlünka cukrot, de csak a diéta végéig, ugyanis miután elmúlik a cukorfüggőségünk, azaz fizikálisan és mentálisan is megálljt tudunk parancsolni neki, addigra már kisebb kihágások megengedettek lesznek.

A cukor több összetevőből is áll: fruktózból és glükózból. Ezek közül az írónő a fruktúz kerülésére ösztönöz. Olvassunk csak utána mi is mennyi megbetegedést okozhat... Ígyhát étrendünket úgy kell összeállítani, hogy kevés fruktózt vigyünk be. Ez azt jelenti, hogy bizonyos gyümölcsöket, mint az alma, szőlő kerülni kell a diéta ideje alatt, míg másokat pl. kivi, málna bátran ehetünk. Legkevesebb frultózt a zöldségek tartalmaznak, de ez sem mindre igaz. Mint írtam a könyv nem ad teljes képet arról mit együnk, mit nem, de tulajdonképpen csak a cukor és azon belül is a fruktóztartalomra kell figyelni a vásárlás során. 100g-os étel esetén 5g alatti cukortartalom a leg optimálisabb. A nassolásokat helyettesítsük egy paleo diéta szerű életmóddal, azaz inkább zsírosabb ételek - mértékkel - minthogy cukor. Azt együk, amit az ősemberek is ettek évszázadokkal ezelőtt, hisz ez az ember számára a természetes, a testünktől elvárt. Ha édességet kívánunk étkezés után együnk helyette sajtot, rágcsáljunk zöldségeket, tejtermékeket. Vigyázzunk a zsírszegény, és látszólag bionak vagy egészségesnek titulált termékektől, mert sokszor rejtett cukrot tartalmaznak.

Értékelés: 10/7

A borító:

Nagyon szép lett ez az eredeti külföldi borító. Sarah Wilson az írónő látható a képen, aki látszólag teljesen kicsattan az egészségtől. Megejelenése azt tükrözi, hogy mi is egészségesek, karcsúak lehetünk cukor nélkül, amiben szerintem van realitás. A borító stílusa a könyv törzsrészében is ugyan így visszatükröződik. Nyárias hangulat, egészség, zöldségek, természetesség...Mind áthajta a könyvet. A receptek kiemelése a borítón külön jó pont, hiszen a könyv kétharmada ezeket tartalmazza, jobb ha ennek már mindenki az elején tudatában van, hogy félig egy receptkönyvet vásárolunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése