2015. május 13., szerda

Egy hónap az ország talán egyik legkisebb padláskönyvtárában

Egy hónap az ország talán egyik legkisebb padláskönyvtárában


A tolmácsi önkormányzat által meghirdetett diákmunka keretében volt szerencsém Tolmácson, a körülbelül 700 lakosságú falu könyvtárában eltölteni közel egy hónapot. A feladatom a könyvtár kitakarítása, a könyvek portalanítása volt, mivel pár évvel ezelőtt a könyvtár már nem fogadja látogatóit, nem volt aki kézben tartsa a dolgokat. A munkám során volt alkalmam felfedezni a könyvtár összes kincsét, legalább egyszer a kezemben tartani összes művét, és kellemes, hűvös közegben tölteni a fél nyaramat. Szerintem mondanom sem kell, hogy a nagytakarítás és rendrakás közepette egy két oldal elolvasásának sem tudtam ellen állni.

Élménybeszámoló:

Szeretem a rendet, a tisztaságot, kicsit talán rendmániásnak is nevezhetnek mások, ezért tetszett az ötlet, amikor arról értesültem, hogy a könyvtárban takaríthatok. Amikor egy könyvet a kezembe vettem nem bírtam megállni, hogy meg ne nézzem címét, íróját. Folyamatosan hajtott tovább a kíváncsiság. Élt bennem egy rendezési vágy is, hogy a könyveket szép sorban tegyem a helyére, egyik se takarja el a másikat, ha valami nem a társai mellé került, az most a helyére találjon. Így a végére kisebb nagyobb átalakulásokkal a könyvtárban minden a helyére került.

A legnagyobb élményt egy bácsi okozta nekem, aki halála után a könyvtárra hagyományozta régi kincseit. Ezek dobozokban hevertek elraktározva. Nem bírva a kíváncsiságommal ezekbe is belenéztem. Amiket találtam, azok többek közt apró könyvek voltak: szótárak, magyar történetek. Nagyon aranyosak. A kezembe akadt egy régi képvetítő, aminek a képeit ha meg szeretnénk tekinteni a lencsébe kell néznünk. Nem is foghattam még sosem a kezemben ilyen készüléket. Tartozott hozzá rengeteg fotó, melyek külföldön készültek: városképek, látványosságok... Ugyan ilyen csodálattal töltöttek el a kedvenc régi íróim könyvei is, vagy a viktoriánus kor regényei.

Túlnyomó többségben egy falusi könyvtár nem az új megjelenéseket, a legkedveltebb könyveket tartalmazza, inkább a kötelező olvasmányokat, történelmi csodákat, szépirodalmat és gyermekkönyveket, de azért akadtak köztük új alkotások is. Itt volt szerencsém fiatalon kiolvasni Narnia krónikáit, vagy az összes Harry Potter köktetet. Sokat köszönhetek ennek a kis könyvtárnak, úgyhogy örömmel töltött el, hogy viszonozhattam szívességeit és szebbé tehettem, amennyire csak bírtam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése