2015. június 7., vasárnap

Miről álmodik a moly? Avagy a könyves álmokról...

Miről álmodik a moly? Avagy a könyves álmokról...

Bizonyára nem vagyok egyedül vele, ha azt mondom, hogy álmaimba is beférkőznek a könyvek és az olvasmányok. Ez nem meglepő, hiszen arról álmodunk többnyire, ami meghatározza életünket, amire sokat gondolunk, ami foglalkoztatja fantáziánkat. Mikor könyves álmokról beszélek, nem feltétlen gondolok itt olyanra, ami esetleg egy olvasott könyvemben zajlik, vagy ahol az én életem vesz hasonló fordulatokat egy könyvéhez. Való igaz, hogy ilyen is volt, de az én életemben nem is ezek a meghatározóbbak, hanem az, amikor a könyveket fizikai állapotában álmodom meg.

Úgy vélem sokan lehetünk, akik még tanulnak és nincs keresetük, ezért nem tudnak minden hónapban sok új könyvet vásárolni, de olyan is akadhat, aki bár már keres, de tanul mellette, akárcsak én, és még a tandíjjal kell számolnia,mint óriási költség. Ekkor nyújt nagy segítséget a könyvtár.

Akár a könyvesboltban nézelődünk, akár a könyvtárban talán az érzés hasonló lehet a könyvkeresés
pillanatában. Megállsz az óriási, könyvekkel megrakodott polcok előtt, átfuttatod a szemeddel a kínálatot és keresed azt, amire már annyira régóta vágysz. Nekem ehhez a pillanathoz fűződik a legtöbb álmom. Számomra az olvasás egyik legszebb pillanata, mikor a könyvtárban meglátok egy áhitatott könyvet, és leveszem a polcról, majd látom, ahogy gyűlnek a kezemben a jobbnál jobb olvasmányok, már csak győznöm kell hazacipelni őket. Az álmaimban úgy jelennek meg ezek a pillanatok, hogy egy számomra ismeretlen könyvtárba vagy helyre csöppenek, ahol polcok sorakoznak és én látom, hogy ott vár rám a rengeteg mű, amire vágytam. Manapság a könyvtárra sem lehet panaszom, hiszen mindig 10 kg plusz súllyal megyek haza, tehát belső kielégítetlen vágyakat nem takarhatnak ezek az álmok, dehát akkor honnan jön ez a visszatérő kép minden héten a fejembe? Talán az élmény újra átélése? Feldolgozása? Bármelyik is az oka, jó érzés éjszaka is könyvtárban járni, és a számomra legkedvesebb tevékenységet végezni.

Stephenie Meyer, a híres írónő állítása szerint, a népszerű regénysorozatához egy álomból merített ötletet. Úgy vélem egy kicsit talán ez minden íróra igaz lehet, nem csak rá. Hiszen itt dolgozzuk fel átélt eseményeinket, itt eresszük el igazán fantáziánkkat. Nem régiben velem is előfordult, hogy megálmodtam egy igazán új, könyvbe illő történetet. Részleteiben hasonlított az általam olvasott könyvekhez, egészében mégis valami nagyon más lett, hisz azokat a momentumokat tettem össze, ami az általam ismert művekben, világban megtetszett és ebből alkottam valami egészen újat. Dehát ha belegondolunk minden szervezet így végzi a munkáját. Beszerzi a félkész termékeket más gyártól, majd készít belőle valami újat. Az alap nem tőle származik, ami elkészült mégis többet ér attól, mint, ha az alapanyagokat csak egymás mellé tennénk és együtt értékesítenénk. Az hogy ebből születik-e később egy könyv, függhet az álmodó érdeklődési körétől, attól, papíra tudja-e vetni a történetét, hisz sokak számára ez nehezebb feladatnak tűnhet, mint maga a jó ötlet megtalálása. Milyen érdekes, hogy az jó írók ötleteket hajkurásznak, míg a jól álmodók nem érzik magukban azt a pluszt, amitől képesek lennének jól leírni meséjüket.

Ezen az alapon viszont hátrányban vannak-e azok bármilyen műészetek terén, akik ritkán szoktak emlékezni álmaikra? Megkímélik magukat számos rémálomtól, horrorba illő történetektől, de alkot-e a tudatalattijuk valami újat?

Már maga az a tény is, hogy egy éjszaka átlagosan hétszer álmodik minden ember, mi mégis csak 1-2 re emlékszünk, abból is csak részletekre. Miért marard meg ennyiszer az élmény, hogy én álmomban könyveket kaptam vagy kölcsönöztem ki? Miért emlékszem azokra az álmokra, amik egy új történetet tartalmaznak?

Sok bennem a megválaszolatlan kérdés, a véleményem ennek ellnére az, hogy érdemes odafigyelni az álmainkra. Hiszen ezek lehetnek ajándékok: egy új ötlet, ami ihletet ad, pozitív élmények, amik segítenek helyretenni a lelkünket.

2 megjegyzés:

  1. Érdekes, én még soha nem álmodtam konkrét könyvválasztásról/vásárlásról. Azt már igen, hogy kezemben fogok egy rég óta kívánt, értékes, régi könyvet. Előfordult már az is, hogy bele álmodtam magam egy-egy régen olvasott történetbe (ezek a kedvenc álmaim).
    Egyetértek veled abban, hogy az álmokra érdemes oda figyelni. Álmodtam már meg verset, sőt novellát is. Volt hogy reggel emlékeztem rá, volt, hogy bosszankodnom kellett, amiért nem keltem fel éjszaka, hogy legalább lejegyzeteljem.

    VálaszTörlés
  2. Akkor neked biztos azok a legszebb pillanatok :) Ezeket az ötleteket ne hagyd veszni, mert biztos nagyon jók :) Sajnos ahhoz én is lusta vagyok, hogy kikeljek az ágyból és leírjam mit álmodtam :D

    VálaszTörlés