2015. szeptember 23., szerda

Onagy Zoltán, Gulisio Tímea - Peremvilág



Kiadó: Athenaeum Kiadó

Megjelenés éve: 2015

Oldalszám: 254 oldal

Téma: LMBT, leszbikus



Fülszöveg:

Melegségről, leszbikusságról őszintén, tabuk nélkül. Onagy Zoltán Gulisio Tímeát kérdezi arról, mit jelent „más”-nak lenni. Lelkileg, társadalmilag, régen és most, férfiként, nőként, katolikusként, művészként, magyarként. Egy téma, amiről sokat beszélnek, de keveset mondanak. A Peremvilágban mindent egy helyen megtalálsz, amire kíváncsi vagy.




Kedvenc idézeteim:


"Fantázia és valóság: A kettő soha nem éri be egymást, mert más a jellegük. Nem csak arról fantáziálunk, amit meg is szeretnénk tenni, bár az alapfunkciója ez lenne…. 

Én azon az állásponton vagyok, hogy a valóság érdekesebb, sokszor színesebb mint ami csak a fejünkben létezik."


"A lényegre tapintottál. A meleg beleesik egy földalatti csodaországba, egy mesebeli erdőbe, mint Alice. Nem ő választja, de beletanul, igazodik az ottani szabályokhoz."

"Megakadályozni két ember egymás iránti őszinte szerelmét? Biztos ez Isten akarata? Én ilyen Istenben nem szeretnék hinni."

"A jóban-rosszban, meg a holtomiglan-holtodiglan mese habbal. Persze lehet valakivel szemben testileg hűségesnek maradni úgy, hogy a lélek egész másnál jár.


A véleményem:

A véletlen sodort össze ezzel a számomra még ismeretlen témával, legalábbis az olvasás terén. A való életben természetesen hall az ember ezt-azt, figyel a világ eseményeire és jelenségeire, de akit közvetlenül nem érint a téma, az talán meg is marad ennél a szintnél. Félve indultam neki ennek az értékelésnek, mert szerettem volna úgy megalkotni, hogy abban ne foglaljak állást. Ne pártoljam és ne is ellenezzem a melegek kapcsolatát, hisz ez akár vitát is szülhetne, márpedig ennek a könyvnek az elolvasása, és a véleményezése sem ezt a célt szolgálja. Hogy teljesen mégse zárkózzak el a témától, talán annyit tudnék röviden és személyesen nyilatkozni, hogy én azt tartom igazán a legfontosabbnak, hogy minden ember a saját életével törődjön, és ne másokéval. Ne érdekeljen senkit, mi történik másokkal, és még kevésbé próbáljon ebbe beleszólni, vagy befolyásolni azt, hiszen mindenkinek ugyan annyi joga van a boldogságoz, és el kell fogadnunk, hogy ezt mindenki másképp tudja megélni. Én magam nem tudok azonosulni a könyvben leírt érzésekkel, világgal, de megértettem abban minek létét, elfogadtam, és örömmel nyugtáztam, hogy tájékozott lettem a kérdéskörben.

Amit érdemes tudni a műről, hogy egy igazi botránykönyv, tele számunkra még akár ismeretlen és felfoghatatlan dolgokkal. Egyik pillanatban felkeltette az érdeklődésem, a másikban elborzasztott, a harmadikban elgondolkodtatott, majd adott valami újat, amit én is beépíthetek saját véleményembe. Ezt a folyamatot segítik a megalapozott, és teljesen racionálisnak ható érvek és mesék Tímeától.


Maga a könyv szerkezete interjús formában, azaz kérdezz- felelek módon van felépítve. Onagy Zoltán az interjúztató, akinek bár pontosan nem tudom, milyen összeköttetése van a témával, és milyen indíttatásból készült a kvalitatív felmérése, azonban el kell ismerjem, igazán tájékozott volt a témában, jól felkészült, és igazi társadalomtudós képét keltette. Egy végtelenségig művelt emberről van szó, aki talán ebből is kifolyólag sokszor gyönyörű, kicsit számomra fennkölt módon fogalmazta meg mondandóját. A mű színvonala ezzel természetesen nőtt, viszont nem minden kérdést értettem meg elsőre. Ilyenkor csak a válaszból tudtam kikövetkeztetni azt. Gulisio Tímea, az interjúalany szintén nagy tájékozottságról, műveltségről adott számot, ráadásul gyönyörű gondolatokat képes megfogalmazni, gyönyörűen fogalmazni. Készítőnktől azonban egyszerűbb jellem, közelebb áll hozzánk stílusa, látásmódja. Nagyon fontosnak tartottam volna ez miatt, hogy az interjúztató igazodjon alanyához, ne próbálja meg túlszárnyalni, tájékozottságban felülmúlni és nehezen értelmezhető kérdéseket feltenni, hiszen akkor már az interjú elkanyarodik eredeti céljától és könnyen félresiklik.

Én magam is tanultam interjúzástechnikát az egyetemen Kommunikáció és médiakutatás szakon Kutatásmódszertan keretében. Azoknak, akik esetleg hasonló tanulmányt folytatnak szuper tapasztalatot adhat ez a könyv, mert többségében viszont ez egy nagyon jól előkészített és lebonyolított kutatás lett, ami szórakoztató és a műfajában kiemelkedő.


De térjünk is át a tartalomra. Engem ez a mű egy önéletrajzra emlékeztetett, amit bár 1-1 kérdés tördel, azonban mégis összeáll egy történetté. Szépen a kezdetektől és a gyermekkortól elindulva meséli Tímea saját életét, élményeit, tapasztalatait, és mindent, amit csak érzés és hallott a meleg világgal kapcsolatban.

"Tizenegy évesen még csak egy színésznős képet őrizgetek. 

Tizenkét évesen beleszeretek a szép, fiatal énektanár nénimbe, akkor még mindig szexuális töltet nélkül. Egy évvel később már betegesen vonzódok egy középkorú, őzikeszemű, depressziós tanárnőhöz."

Szép lassan végigmegyünk Tímea melegséghez vezető útján, majd még jobban beleássuk magunkat abba. Nem pusztán a leszbikusok világába, hanem egyaránt a melegség minden előfordulásába. Fejezetet kapunk pl.: a szexuális betegségekről, a melegek történetéről, egy játékos gyors kérdezz felelek keretében az összes meleg sztereotípia eredetéről és azok mibenlétéről. Ez ilyen típusú részek tudták a leginkább növelni műveltségünket, mert szerintem nem vagyok egyedül vele, ha azt mondom, nem ismertem az összes szexuális perverziót, sem azt, hány meg hány híres magyar történelmi személy volt meleg.

Azt, hogy mennyire megdöbbentő, megbotránkoztató az írás, jól mutatja az egyik könyvvel kapcsolatos élményem. A barátom találomra egy oldalon felnyitotta a könyvet. Az első mondat, ami a szeme ügyébe akadt, annyira ledöbbentette és felkeltette az érdeklődését, hogy öröm volt ránézni. Nem túl nehéz úgy felnyitni a könyvet, hogy ne találjunk perverz, szexuális töltetű tartalmat.

Nagyon sok kérdésben képes volt Tímea meggyőzni engem, hogy igaza van, így hamar egyetértésre találtam az interjúalannyal. Amilyen jól érvel a lány és amilyen jó fogalmaz, szerintem nem is lehet másképp tenni. A másság érzését ezzel szemben sajnos nem sikerült teljesen megértenem, főleg nem az ezen felül is felmerülő természetellenes vonzalmakat Tímeánál. Nagy örömmel adnám a kezébe rengeteg ismerősömnek ezt a könyvet, hátha az ő gondolkodásmódjukra is hatna, főleg az idősebb korosztály esetében.

Akár milyen a beállítottságod és bárhogy is állsz jelenleg a melegség kérdéséhez, én csak ajánlani tudom a regényt, mert megerősítésképp tud szolgálni a melegséggel pozitív vagy éppen semleges véleményen lévőknek, és képes újat mondani a témában, ahogy új szemléletmódot is adni, vagy éppen a véleményünkhöz egy kis kiegészítést. Akik ellenzik, azok talán egy kicsit jobban átérzik majd beteg, ám de lássuk be gyógyíthatatlan embertársaik életét, amihez bár másoknak semmi köze, mégis jól eső érzés lehetne számukra a megértés és az elfogadás. A fiatalabb korosztályokat viszont óva intem még az olvasásától, ugyanis szexuális tartalom van a  regényben és fontos az, hogy akinek még nincs szexuális tapasztalta, az ne azonnal egy ilyen élménnyel gazdagodjon, mert könnyen téves képet kap két valóban szerelmes ember szexuális együttlétéről. A valóság azért a legtöbb esetben, nem így néz ki, természetesen Tímea esetében viszont igen, számára a valóság valami teljesen mást jelent, azt, amire az ösztönei vezetik.

"A lefekvés önmagában még nem jelent semmit, mert hiányzik belőle a szerelem."

Pontokban lehetetlen lenne értékelni ezt a könyvet, hisz az olyan lenne, mintha minősítenénk Tímea életvitelét, vagy a vele történt események érdekességét és élvezhetőségét. Mivel ez egy erősen életrajzi mű is, így nem az író formálja a tartalmat, ahogy a múltat sem tudja már formálni Tímea. Műfajában és témájában egy jól összeszedett, informális, ám szórakoztató könyvet kapunk a Peremvilággal, egy igazi romantikus love storyval nem lehetne összehasonlítani, hisz itt a befejezés sosem lehet igazán boldog, egy meleg élete mindenképp megpróbáltatások sorozata, ami nehezen tud boldog befejezéssel zárulni, de végre egy olyan könyvet olvashatunk, ami megtaníthat arra, hogy személyesen is tehetünk mások boldogságáért. Ma talán még csak mi fogadjuk el a témát úgy ahogy van, a maga velejáróival, de talán ennek hatására holnap már más és más.

Kedvenc pillanatok:

Nekem a legnagyobb újdonság érzetet és a legtöbb szórakoztatást a könyv vége felé megjelenő sztereotípiák és azokra adott válaszok jelentették. Tímea képes volt mindenre elmés és humoros visszavágást adni, miközben tényleg racionális vonalon maradt, és olyan gondolatmenetben volt képes levezetni mondandóját, ami irigylésre méltó. Mindig is ilyen szerettem volna én is lenni, aki gyorsan és frappánsan tud válaszolni minden kérdésre, akár egy ügyvéd, és olyan oldalról tudja megközelíteni az adott témákat, amikre más nem is gondolna.

A borító:

Meg kell mondjam, első ránézésre nem volt számomra figyelemfelkeltő. Modern formák, rikító színek, bár így utólag belegondolva persze, értem miért lett olyan amilyen. Viszont mikor élőben a kezembe fogtam a könyvet, már teljesen más érzések kötöttek hozzá. Egyrészt a méretét tekintve kisebb, mint egy átlagos regény, ettől olyan aranyos lett, kitűnik a polcunk többi alkotása közül. Másfelől maga az anyaga sem volt szokványos, kemény borítás fedte a könyvet. Több kis kocka is dombornyomott, ezért már a tapintása is kellemes. Ha a színeibe nem is, de a formájába, mintázatába beleszerettem.

Hatalmas köszönet az Atheaeum Kiadónak a példányért!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése