2016. január 20., szerda

Shadowhunters - Első benyomások a sorozatról


Tisztán emlékszem még a Végzet Ereklyéi könyvsorozat magyar megjelenésére. Senki sem sejtette, mire számítsunk. Akik kipróbálták, azok számára már világos volt, hogy itt valami nagyon jó dolog van kibontakozóban, azonban emlékeim szerint igazán kevesen vették a kezükbe az első időszakban. A könyvmolyok hangja azonban terjed, szép lassan, de mindenki felfigyelt Cassandra műveire, legkésőbb a film megjelenésével már mindenki beszélt róla, a legtöbben bele is szerettek. Én nem is az első próbálkozók, de nem is a már népszerűvé vált sorozat érdeklődőjeként csatlakoztam az olvasáshoz, hanem valahol a kettő között. A negyedik rész megjelenésére már várnom kellett, míg az első három már kiadásra került magyarul, amikor belevágtam.

Majd elérkezett 2013 augusztusa. Úgy vártam már a mozipremiert, mint a Messiást. Addigra már belopta magát a sorozat a szívembe, és drukkoltam, hogy ez a filmadaptációval se legyen másképp. Mai szemmel ezt a művet egy erős közepes kategóriába sorolnám. Ahogy minden könyvmolynál, így nálam is bosszúságot váltott ki minden könyvtől való eltérés, de olyan részletei is voltak, amik kifejezetten tetszettek.



A filmadaptációról visszamenőleg pár szó

1. Képzett, tapasztalt színészek formálták meg karaktereinket, akik illenek az általuk megformált szerepre.

Több karakter is hűen visszatükrözte az én fejemben megalkotott képet a szereplőkről és szerintem ezzel sokan így vagyunk. Clary épp olyan kis makacs, érzékeny lány volt, alacsony, akit mindenki meg szeretne óvni a bajtól, mégsem nyivákoló, vagy éppen bosszantóan esetlen. Úgy volt tökéletes, ahogy volt, és ez a színésznő majdnem minden alakításáról elmondható azóta is. Jace nem volt számomra teljesen tökéletes, az én képzeletemben még jobb képű fiú volt, viszont hozta a tőle elvárható stílust és minden annyira Jace-es volt rajta. Az Alecet megformáló színész már korábbi alakításai végett is jó választásnak bizonyult, Isabellt és Simont imádtuk, Valentine és Jocelyn egyszerűen annyira élethű volt és a történethez illő. Minden klappolt számomra ezen a téren.

2. Jellegzetes, kellemes, sajátos zeneválasztás.

Sikerült a filmben felcsendülő daloknak visszaadnia a könyv hangulatvilágát, a fejünkbe mászni és nem ereszteni. Máig gyakran dúdolom a trailerben is hallható zeneszámot, ami sokáig a csengőhangom is volt. Rengeteget számít, ha egy film képes minden érzékszervünkre hatni, behálózni, és egy képzeletbeli világba repíteni. Ez a film képes volt.

3. Felnagyolt jelenetek.

Egy filmben nem szeretnének a nézőközönségnek sugallni, apró jeleket küldeni, hanem ránk zúdítják az információtengert, amit mi nézők kénytelenek vagyunk befogadni. Ilyen volt például a film kezdete is. Clary életében mindenhol kezdtek előbukkanni a rejtélyes rúnák, mígnem az egész falát azzal dekorálta ki. Enélkül is felfogtuk volna, hogy igen, történik valami fontos, amire oda kell figyelni. Éppen elegendő lett volna minden úgy, ahogy azt a könyv is írja. Több hasonló jelenet is született, amit a rendezők még akciódúsabbá, nagyszabásúbbá tettek, hogy a nézőközönség ingerküszöbére hatni tudjanak, számomra ehhez a laposabb könyves történet is elég lett volna.

4. Torzítások. Túlzások. Spoiler.

A forgatókönyvbe vitt újításokat sajnos nem tudom szebb szóval illetni. Ahelyett, hogy a könyv összes jelenetét a vászonra vitték volna, a rendezők újakat is kreáltak. Némelyik szinte már nevetségesnek tűnt számomra, például mikor megtudhattuk, hogy már maga Johann Sebastian Bach is árnyvadász volt. Ami a legnagyobb felháborodást hozott a számomra, az a spoilerezés volt, amit azzal értek el a rendezők, hogy olyan titkokat és jeleneteket is elénk tártak, ami csak a következő könyvben jelenne meg. Például, míg a könyvsorozatban három részen át izgultunk azért, hogy Clary és Jace ne legyenek testvérek, addig a film már az első rész végén lelövi a poént. Komolyan, mi lett volna a későbbi részekben? Maradt volna még bármi újdonság a számunkra?

5. Egy szerethető, ám bevétel ügyileg nem túl nagy sikereket elért alkotás.

Összességében ez az alkotás nem sikerült rosszul, nem lesz a legemlékezetesebb moziélményünk, de azért kíváncsian vártuk volna a folytatást, mivel egy jó minőségű, nem éppen olcsó költségvetésű filmet kaptunk. A várva várt Hamuváros adaptációt hosszan tartó dilemma után jegelték, nem hozta meg ugyanis a film a várt sikereket, még a forgatás költségei is alig-alig térültek meg.


Két és fél év telt el a film megjelenése után mire megszületett a regényekből készült sorozat, a Shadowhunters. Az olvasók ujjongva fogadták a hírt, izgatottan várták a legújabb trailereket, miközben csodálattal figyelték, egy-egy új szereplőválogatás eredményét. Izgalmas volt ezt a folyamatot végigjárni, és szörnyű hónapokat várakozni. Amit viszont nem vettünk észre, sokat olvasók, hogy mindössze a mi körünkben terjedt el igazán a sorozat híre, sehol máshol nem hallottam a készülődő műről. Nem meglepő tehát, hogy egészen a második rész levetítéséig észre sem vettem, hogy a sorozat már elindult. Ennek nem igazán szabadott volna így történnie, hiszen egy előzetes beharangozás nem csak egy könyv, hanem egy sorozat számára is elengedhetetlen. Vajon hány magyar ember vette észre a megjelenést? A sorozatbarát oldalán a legtöbbet megtekintett videók körülbelül 2000 nézőnél járnak. Nekem a nemrégiben, a tévében levetített film segített eszembe juttatni a sorozat megjelenését, ez miatt jártam utána, megjelentek-e már a pilot részek.



Első benyomások a sorozatról

1. Olcsó költségvetés, gyenge kivitelezés.

Nem is kezdhettem volna máshogy a felsorolást, ugyanis ez az első olyan pont, ami szembetűnhet bárkinek, aki csak belenéz egy részletbe. Silány helyszínek, olcsó megoldások, kevés igazán látványos technikai elem. Egyes jelenetek hatására teljesen a Buffy, a vámpírok rémében éreztem magam. Szerettem a sorozatot, viszont 2015-ben biztos, hogy meg kellene elégednünk egy 15 évvel ezelőtti minőséggel? A démonok borzalmasan unalmasra sikerültek, főleg ha a filmet már láttuk, a vágóképek egyáltalán nem emlékezetesek, a jelenetek összecsapottak. Elegendő, ha ránézünk a sorozat Néma testvéreire és azonnal lehet majd látni, mire is gondolok.

2. A sorozat és a könyv nincs köszönőviszonyban.

Már a filmadaptáció megjelenése is bosszúságot okozott nekünk annak tekintetében, hogy voltak eltérések, de az az érzés meg sem közelítette a mostanit. A forgatókönyvíró egy teljesen torz világba repítette a mi kedvenc történetünket, ahol az árnyvadászok a modern technológiák segítségével, kamerákkal tartják szemmel a várost. Új helyszínek közt pedig megjelent Csernobil, mint Valentine búvóhelye. Egyszerűen sem tartalmilag, sem hangulatában, koncepciójában nem illenek ezek az új elemek a sorozathoz. Sok szereplő és a rendezők szemében érdekesnek vélt momentumok ki lettek emelve, nagyobb hangsúlyt kaptak, mások pedig háttérbe lettek szorítva. Míg a könyvek alapján a Valentine által, korábban megalapított körről a kezdetekben semmit sem hallunk, a sorozatban még a csapból is ők fognak folyni. Egyetlen újítást sem tudnék mondani, ami engem megnyert volna.

3. Silány hangulat, új képzetvilág.

Egyszerűen csak annyit tudok mondani erre a sorozatra, hogy ez nem az a történt, amit a könyvben megismerhettünk. Sem a hangulatai, sem a szereplői vagy a jelenetei nem engedik meg számomra, hogy a kettőt összekössem. A filmben megjelenő helyszínek, mint az Intézet vagy a Néma testvérek temetője, mind- mind ismerősek voltak számomra, itt viszont semmi. Mintha a rendezők semennyi energiát sem fektettek volna a tökéletes, valósághű helyszínek megtalálásába, esetleg kialakításába.

4. Gyenge színészi játék, a könyvtől eltérő jellemvonások.

Bárcsak tudnám, hogy Clray mióta magas, és mikor vált hisztérikává. Mást sem látunk a sorozatban, csak hogy üvölt, sír, szenved, vitatkozik... Mintha a rendező teljesen új karaktert alkotott volna. A Csontváros című könyv azért lett az egyik kedvencem, mert Jace jelleme telesen megfogott, az egyik kedvenc könyves férfi karakterem lett, a humorát imádtam, a végtelen önbizalmát és nagyképűségét utánozhatatlannak véltem, a sorozatban megjelenő új Jace viszont nem lesz humoros, sem nagyképű, sem karizmatikus. Még csak nem is törekedtek rá a rendezők. Semmit sem kapunk vissza a könyvben megalkotott Jaceből, pedig talán képes lenne ez az új színész fiú is megmozgatni a női szíveket.

5. Gyönyörű arcok, rossz helyen.


Maguk a szereplőket megtestesítő színészek jó képűek, szépek és szívesen nézi őket az ember a vásznon, viszont kevesük illik a választott szerepre. Clary és Jace ahogy belsőleg, úgy külsőleg sem hitelesek, Magnus immáron nem lesz képes megmozgatni a női szíveket, a mellékszereplők között viszont vegyes a felhozatal, míg Izzy, Alec, és Simon a tűrhető kategóriába esik, addig Valentine, Joselyn és Lucas  a borzalmasba. Bár helyes arcokkal rengeteg dolgot lehet eladni, de egy ilyen politikával mindössze azt érik el a rendezők, hogy belenézzünk a sorozatba, megtartani nem fognak tudni minket.


Ahogy tehát látszik az összefoglalómból, kevés jó szót tudnék mondani erre az új alkotásra. Olvassam újra akárhányszor a könyvet, biztos vagyok benne, hogy az új karakterek nem fognak felelevenedni a fejemben, mert számomra a filmben megjelenő hősök sokkal jobban visszatükrözik a könyvet. Ez a sorozat teljesen más irányba ment el történetileg, koncepcióban, és hangulatában is, mint az eddigiek, ez által kétlem, hogy sok olvasónak tetszene. Az első két rész után azt mondanám, nem lesz hosszú távú a sorozat élete, szívből kívánom viszont, hogy igenis össze szedjék magukat a rendezők, és valami olyat alkossanak, amiért odáig lesznek az olvasók. Ha a Star Wars új mozifilmjének készítője képes volt figyelembe venni a fogyasztók igényeit, ízlését és elvárásait, akkor a visszajelzések alapján úgy vélem mások is képesek lehetnek erre.

9 megjegyzés:

  1. Én vagy pár percre néztem bele, de Clarytól egyből falnak mentem, így hanyagolom a sorozatot. :D
    Amúgy a poszttal egyetértek, annyi különbséggel, hogy nekem a film sem tetszett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ettől az új Clarytől én is, én nem tudom kiről mintázták, de hogy semmiben sem hasonlít a könyves Claryre az biztos. :D Nyávog, visít, sikítozik, sír...Egy hisztérika komolyan. Én a filmes karaktert nagyon megszerettem. :) A filmnek is rengeteg hibája volt, de még mindig szívesebben nézném annak a folytatását :)

      Törlés
  2. Hasonló érzéseim voltak nekem a sorozattal. Épp ma néztem meg az első két részt, s az én fejemben is az futott végig, hogy hasonló világban egy teljesen új történet, mert ez nem az lesz, mint a könyv. A filmmel kapcsolatban nekem nem voltak olyan pozitív érzéseim, de Jace, elrabolta a szívem, azonban a sorozatban... annyira reménykedem benne, hogy amikor végre elindul egy kis románc, vagy bármi Clary és Jace között, akkor látok majd valamit, amiért ez a Jace is Jace lesz. Egyébként Clary-vel kapcsolatban én nem vagyok ennyire negatív. Kifejezetten jobban tetszett a sorozatbeli összeomlása az anyja elrablása miatt, mint a filmbeli. Szóval a színésznőben én látom a lehetőséget, hátha a következő részekben ez elő is fog jönni.
    Jocylent pedig meg kell védenem. Sokkal jobban szeretem, mint a filmbelit. Már a könyvben sem értettem, hogy miért tudják olyan könnyen elvinni, hiszen árnyvadász ő is. Ugyan olyan, sőt, jobb harcosnak kell lennie, mint Isabell-nek, akkor meg hogy? Szóval ez a megoldásuk tetszett. Illetve nekem jobban tetszik Lucas is. A filmbelit nem szerettem... nagyon nem. Valentine pedig szintén könyv hűebb. Ugyanis a filmmel ellentétben, a könyvben nem egy dühöngő őrült van, hanem egy tekintélyt parancsoló, számító, hidegvérű gyilkos.
    De Magnusban én is csalódtam. Ez katasztrófa, remélem valahogy visszahozzák a könyv közelébe a karakterét.
    És Dott!? Először gondolkoznom kellett, hogy most ki is akar ő lenni. Kellett egy kis idő, amíg leesett.
    Összességében én várom azért a folytatást, de, mint egy teljesen új sorozatot, és nem mint a Csontvárosból készült sorozatot.
    Köszönöm a bejegyzésed! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Niki a véleményedet. :) Jó hallani, másk mit gondolnak a sorozatról ezidáig. Szeretnék én is egy kicsit derüllátóbb lenni, mint te, hátha lesz ez még jobb is. Nem lennének annyira birzalmasak a karakterek, mert szépek, és biztos ügyes színészek, csak lenne már valami, ami beindítja a sorozatot, amiért várhatjuk a következő részt... Az lenne igazán jó. :)

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  4. Egyetértek a véleményeddel. Clary-t és Jace-t játszó színészek abszolút nem nyerték el a tetszésem, a köztük lévő kémia pedig egyenlő a nullával (remélhetőleg javítanak majd rajta). Nekem Izzy karaktere viszont nagyon tetszik, az a magabiztosság ugyanis benne is megvan ugyanúgy, mint a könyvből megismert lányban. Bár a könyvből megismert Simonra nem nagyon ismertem rá, azért tetszettek a humoros beszólásai. :) Magnusról még sajnos nem tudok véleményt írni, ugyanis szinte benne se volt eddig, de remélem ő hozza a tőle elvárt személyiséget.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A sorozatbeli Izzy nekem is nagyon tetszett :) Hát reméljük összekapja magát Clary és Jace, mert az ő kapcsolatuk miatt szerettem annyira a könyvet és ha ez nem lesz jó, vagy jace nem tudja majd hozni a formáját, akkor elveszik a könyv lényege. Én Jace humorát bírom nagyon a könyvben :)

      Törlés
  5. Egyáltalán nem értek egyet veletek, számomra a film iszonyat csalódás volt. Talán ennél rosszabb adaptációt nem is láttam és akkor a színészekről ne is beszéljünk. Jamie borzasztó Jace volt. Számomra a sorozat adja vissza a hitemet hogy igenis lehet jó adaptációt csinálni jó színészekkel, lehet hogy Clary kicsit másmilyen mint a könyvben de ez van. A színészek ezezszer jobbak mint a filmben. Nem is értelek titeket, hogy a film szerintetek jobb. Lehet, hogy nem ugyanazt láttuk. Valljuk be Dominic és Jamie közel nincs egy szinten. Lily Collins színészi tehetsége meg..inkább hagyjuk. Sajnálom azért, hogy nem nyerte el Noémi a tetszésedet a sorozat, de azért remélem hogyha tovább nézed ez még változhat. Lehet, hogy így is már van aki megkövezne de nem izgat nekem ez a véleményem. Ja és Team Alec :) Matthew :)

    VálaszTörlés
  6. Evi, sajnálom, hogynem teszett a véleményem. :/ Nekem sem lett a filmadaptáció a kedvencem, inkább egy közepes helyre tenném, de a sorozathoz képest még mindig maradandóbb volt számomra. Viszont azt kívánom, hogy változzon a véleményem, esélyt mindenképp adok még azért neki. :)

    VálaszTörlés