2017. június 1., csütörtök

8 különbség a 13 okom volt könyv és sorozat között

A 13 okom volt gimnazista korom egyik kedvenc regénye. Kollégiumban laktam, mikor megvásároltam a tízóraikra kapott zsebpénzemből, de végülis nem is kellett megbánnom azt az egy heti koplalást. Ebben a hónapban olvastam el harmadszor a művet, ami legutóbbi esetben a sorozatnak köszönhető, hiszen már nem emlékeztem a részletekre, csak a történet vezérfonalára. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem nektek azokat a pontokat, ahol szeritnem a legnagyobb eltérést mutatja a két mű tekintettel arra, hogy ez a változtatás tetszett-e.



1. A sorozat főszereplője nem pusztán Clay, hanem a kazettán érintett személyek

Én ebben a momentumban látom a két mű között a legdrasztikusabb eltérést, hiszen míg a könyvben minden Hannah körül forgott, az ő utolsó hónapjai kerültek elmesélésre, és az, milyen hatást gyakorolnak Clay-re a kazetták, addig a sorozatban a kazik főszereplői nem pusztán nevek. A jelenben mindenki él és mozog, viseli a felvételek következményeit, az életük megy tovább. Nekem ez az eltérés tetszett, hiszen ettől sokkal nagyobb dimenziókat ölel fel a történet, és lélektanilag is képes tanítani ezáltal, ugyanakkor a megvalósítás módja nem mindig nyerte el a tetszésem. Bár Hannah kétség kívül a tinédzserek legtipikusabb módján reagálta túl a körülötte zajló történéseket, én mégsem akartam a történet ezen aspektusával találkozni, hogy az igazán bűnösök élnek tovább, mint hal a vízben. Az ember mindig egy picit reménykedik, hogy létezik egy egyetemes igazság, és hogy a rosszak megbűnhődnek. Ebben a sorozatban mégsem éreztem senkit sem igazán rossznak. Ők csak gyerekek, akik elkövettek tipikus gyermeki hibákat. Ugyanakkor fontos az ő sorsuk helyes mederbe való terelése is a forgatókönyv írója számára.

2. A történet két egyforma időtartalmot kapó időszálon fut


Míg a könyv sokkal inkább a múltban játszódik, és a jelenje is sokszor csak egy-egy érzelmi reakciót ragad meg, vagy pár eseménytelen utazást egyik helyszínről a másikra, addig a sorozat legalább ugyan annyira játszódik a jelenben is. Clay élete megy tovább, látjuk mi történik vele az iskolában, vagy éppen otthon, ahogy a többi szereplő esetén is. Ebből az eltérésből fog adódni az összes többi is, hiszen ez a második bevezetett idősík maga után vont új, a könyvben ismeretlen szálakat, szereplőket, és hát természetesen az időintervallum kibővítését is. A sorozat egyébiránt tökéletesen képes volt összhangot teremteni Clay múltja és jelenje közt, azzal, hogy Clay szerzett egy sebhelyet a homlokára (ami a könyvben nem történt meg) képesek lettünk megkülönböztetni, melyik idősíkon járunk. Ebben az esetben a regénynek sokkal egyszerűbb dolga volt, hiszen egyszerűen dőlt betűvel jelezhette a múltbéli részeket. Ez a változtatás zseniális ötlet volt, ha engem kérdeztek, hiszen a kivitelezés példaértékűre sikeredet.

3. A kazetták meghallgatása nem egy napot, hanem heteket ölel fel

Ahogy említettem, az időintervallum nagy kíbővítést kapott. Ezen nincs semmi csodálkoznivaló, hiszen nagyon nehéz lett volna egy estét 13 egy órás részre széthúzni, és talán az élvezhetőségből is elvett volna. Szerintem sokan elgondolkoztatok már azon, még a sorozat elkezdése előtt, hogy miként lehet egy alig két-háromszáz oldalas könyvből ilyen sok sorozatrészt megalkotni, de így már tudjátok a választ: ehhez változtatásokra volt szükség. Szerintem ez a módosítás is inkább a sorozat felé viheti el a voksunkat.


4. Egy új szálban Hannah szülei próbálnak rájönni, mi történt lányukkal



Egészen érdekes, hogy míg a regénynél azt érezhetjük, hogy egy zárt világba csöppentünk, ahol nincs helye a felnőtteknek. Ahol a szülőket ki kell zárni a történésekből, nem tudhatják mi az igazság. A sorozatban egy határozottan valós és teljesebb összképet kapunk arról, hogyan viselték a lány szülei az öngyilkosságot. Láthatjuk, miképp próbálnak rájönni a kazetták nélkül is a szülők a piszkos részletekre, és ezáltal felvetett a történet egy újabb morális kérdést: mennyiben hibás az iskola a történtekért? Ez a könyvben ismeretlen gondolat, pedig szerintem igenis fontos társadalmi problémakört feszeget. Ez az! Beszéljünk róla! Ismét egy pont a sorozatnak.


5. A kazetták sorrendje felcserélődött



Ennyi sorozat melletti érvelés után biztos vártátok már, hogy valahol elvérezzen az adaptáció, hát most jött el ez a pont. Először Alex és Jessica esetén láthattunk egy kazetta cserét a sorozatban, amitől számomra az egész egy kicsit kesze kuszábbá vált. Valahol ez a változás hatásvadászatra vezethető vissza, hiszen itt lehetőség volt elhallgatni még olyan részletet, amire utána kíváncsian fogunk várni. Nekem viszont ettől ez az egész nehezen értelmezhetővé vált, ekkor kezdtem ismét a könyv elolvasásába. A másik változás Clay kazettáját érinti, hiszen annak érdekében, hogy a nézők ne tudják meg idő előtt a várva várt csattanót, a lineáris idősíkot félredobva, Clay kazettáját hátrébb helyezték a helyétől. Ezzel a megoldással nem voltam kibékülve, mert egy öngyilkossághoz egyenes út vezet, és abszolút nem hoz számomra pozitív változást, ha ezt a folyamatot megzavarja valami, ami szintén a hatásvadászat miatt került bevezetésre.



6. A sorozat folytatásos, míg a könyvből nem érkezik több rész


Bizonyára már ti is hallottátok a hírt, hogy érkezik a 13 okom volt második évada. A Netflix szárnyalt ezzel a 13 résszel, eddig nem látott nézettségi adatok születtek, éppen ezért nem is meglepő, hogy berendelték az új évadot. Az író több interjú során is elárulta, hogy nem tervez folytatást, így ezeknél az új részeknél már egy teljesen önálló, meglepetéseket rejtő évadot kaphatunk. Szerintem sokak örömére, ez a második évad az eredeti tervektől eltérően, nem új szereplőkről fog szólni egy másik iskolában, hanem az eddig megszokott környezetben, ugyanis a rendezők láttak még lehetőséget a karakterekben. Előre nehéz lenne megmondani, ez a változás a sorozat malmára hajtja-e a vizet, hiszen nem tudhatjuk, hogy tetszeni fog-e nekünk, de amennyiben hozza a megszokott színvonalat, úgy egyre jobban a sorozat felé húzhat a szívünk.


7. Clay és Hannah hosszabb történetet kap, mint egy éjszaka


Aki olvasta már a regényt tudja, hogy a két főhős kapcsolatának beteljesülése egy estére vezethető vissza. Bár a könyvben is olvashatjuk, hogy a fiatalok együtt dolgoztak, sokszor találkoztak az iskolában, de ezekből a régi történetekből nem kaptunk egy szeletet sem. Ezzel szemben a sorozatban Hannah és Clay között folyamatos interakció van. Láthatjuk Clay hosszas szerelmi vívódását, ahogy azt is, hogy Hannah mennyit vesz észre a visszafogott fiú közeledéséből. Valahol ez a változtatás bennem negatív érzéseket keltett. Sokkal könyebb volt elfogadni, hogy Clay egy este alatt képtelen volt megakadályozni a történteket, mint azt, hogy hosszas ismeretség után se volt képes kimutatni érzéseit, vagy Hannah látni a nyilvánvalót. A sorozatot nézve nem akartam látni több ilyen meg sem történt jelenetet.


8. A sorozat egész egyszerűen több, mint a regény



Bár adja magát, hogy egy 13 órás feldolgozásnak többet kell mutatnia, mint egy 250 oldalas könyvnek, de nem győzöm hangsúlyozni, mennyivel többet próbált közvetíteni a sorozat. Be kell vallanunk, hogy jelen esetben az eredeti regény, az eredeti formájában egyszerűen kevés volt ahhoz, hogy egy ilyen sikersorozat születhessen. Ehhez a nézettséghez kellett egy látvány, kellettek jó karakterek, még több is, mint amit abban a pár fejezetben megismertünk. Szükség volt sok sok jelenetre, ami kitölti azokat az űröket, amikben nem történt különösebben semmi fontos. A sorozat próbált egyszerre minden lenni: egy hosszas szerelmi vívódás a múltban, egy lélektani utazás a jelenben, egy modern adaptáció, amiben akár a karakterek másmilyen szexuális beállítottságúak is lehetnek, és egy közvetítő közeg, aminek mondania kell valamit, de olyat, ami több a megszokott sablonos üzenetektől.

Kiütéses győzelmet aratott tehát a sorozat az én olvasatomban, és bár nem szabad megfeletkeznünk róla, hogy ez a szuper adaptáció a regény jó ötlete miatt jöhetett létre, ugyanakkor nem szabad szemethunynunk afelett sem, hogy sikerült túllépni a művön, és hozzátenni, anélkül hogy elvennénk belőle.

3 megjegyzés:

  1. Szia!

    Én nem olvastam a könyvet: képtelen voltam rá. Tudom, sokak imádják, de én a második fejezetnél a falba vertem a fejemet; untatott és nem láttam értelmét. Egyszerűen nem fogott meg. A sorozatot azért kezdtem el, mert mindenki, aki körülöttem élt és mozgott, dicshimnuszokat zengett róla. A sorozat minőségi, a látványvilága remek, a zene jó, a színészek szerintem zseniálisan teljesítettek. Voltak benne nagyon erős jelenetek, merészek, például az erőszak és Hannah öngyilkosságának bemutatása. Nagyon erős hangulatokat, érzelmeket ragadtak meg. Viszont a történet még így sem tetszett. Vagyis tetszett, csak Hannah nem. Magához mérhetően mindenki jól reagált, mármint hitelesen, sokakat sajnáltam is. Csak Hannah volt az, akivel képtelen voltam együtt érezni. Bosszúálló és kegyetlen lány volt, aki lehet, hogy depressziós volt és lehet, hogy tönkretették (bár inkább csak Bryce, a többi okot csak azért gyűjtötte össze, hogy segítsen önmagát meggyőzni arról, hogy neki öngyilkosnak kell lennie, legalábbis én lélektanilag így tudnám megmagyarázni), mégis... Tönkretette egy csomó ember életét. Bele sem gondolt abba, hogy ezzel pont ugyanazt teszi velük, amit ők vele - csak még durvábban, még alattomosabban.
    Nekem ez a véleményem róla. Viszont valószínűnek tartom, hogy megnézem a következő évadot, mert mint mondtam, a többi karakter tetszett. (Még ha nem is szimpatizáltam velük...)
    Üdv: Kriszti :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Kriszti :)
      Jó volt olvasni egy másik véleményt. Úgy tűnik, nem vagyok egyedül ezzel a problémámmal, hogy Hannah karaktere nem szimpatikus. Sajnos én is úgy éreztem, hogy egy kicsit sok belőle, és hogy egyik indoka bugyutább, mint a másik. Ha gimnaziszta koromban minden egyes rosszindulatú pletyka miatt depresszióssá váltam volna, vagy attól, hogy valaki megfogta a fenekem, akkor már én sem élnék, de szerintem ezzel mindenki így van. Hátha a következő évedban már Clay kap több főszerepet és a többek. Még látok lehetőséget ebben a második évadban valami még pozitívabb folytatásra. :)

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés