2017. július 11., kedd

Szerelmi háromszögek


Megfigyeltétek, hogy ha egymás után elolvastok három romantikus regényt, szinte esély sincs rá, hogy abból a háromból legalább egyben ne szerepeljen szerelmi háromszög? A romantikus regények elengedhetetlen eleme lett ez a szerelmi viszonyrendszer, ami kicsit izgalmasabbá, kiszámíthatatlanabbá teszi a szerelmes történeteket. Azonban nem csak ez az alapértelmezett hármas felállás, amire rengeteg példát találhatunk, hiszen ma már szerelmi sokszögek tömkelegére bukkanhatunk, ha az olvasott mű emberi viszonyrendszeréről kapcsolati ábrát készítünk.

Vannak, akik ezt az írói klisét örömmel fogadják, mert lehetőséget ad az olvasóknak arra, hogy mindenki kiválassza a maga kedvencét, akinek drukkolhat a regény folyamán, ráadásul, ha az jól meg van írva, valóban nem tudjuk kikövetkeztetni a történet végét. Azonban természetes módon alakult ki egy ellentábor is, aki esetleg már unja ezt a divatelemet, esetleg elvesz neki egy regény romantikus voltából, ha a főhős vagy főhősnő sokáig hezitál két ember között. Én azon az állásponton vagyok, hogy egy szerelmi háromszög nem feltétlen rossz dolog, ha az szépen kivitelezett, élvezhető formában van elénk tárva, sőt, valószínűleg, ha regényt írnék, én is használnám ezt az elemet. Ugyanakkor, ha az egyik karakter sokkal szimpatikusabbra, szerethetőbbre sikerül, mint a másik, és úgy érezzük, főhősünknek egyértelműen belé kellene szeretnie már első látásra, és tudnia, hogy ő az igazi, akkor rontja a regény romantikus mivoltát, hogy a főhősünk döntésképtelen. 

Példaképen elhoztam nektek pár regényt, hogy együtt feltérképezzük, milyen szerelmi viszonyrendszer található benne, és emellett arra is kitérek, hogy ez a klisés elem hozott-e számunkra valami pluszt, vagy éppen, hogy én kinek drukkoltam ebben a műben.

Egy háromszög, amit sokáig észre sem vettem...
Sarah J. Maas – Tüskék és rózsák udvara

Mint láthatjuk, a nagy népszerűségnek örvendő Tüskék és rózsák udvara sem tisztán szerelmi háromszög. Ezt a könyvsorozatot azért tartottam egy érdekes és különleges példának, mert egészen az utolsó oldalakig, és amíg meg nem láttam, a második rész fan art képeit, nem is sejtettem, hogy Feyre, a főhősnőnk egy szerelmi háromszög része. Sokáig úgy gondoltam, Feyre Rhy számára pusztán szórakozás, egy eszköz, és nem fűződnek hozzá érzései. Éppen ezért nem meglepő, hogy én Tamlin rajongói táborát erősítettem, azonban még nekem is be kell ismernem, hogy látok potenciált ebben a szerelmi háromszögben, és ha Feyre romantikusabb szituációkba keveredik Rhy-el, valószínűleg az én véleményem is újabb válaszúthoz ér.

Az én választottam: egyelőre döntésképtelen vagyok

Ahol nehezebb a döntés, mint hinnénk...
Mary E. Pearson – Fennmaradottak kórnikái

Ez a regénysorozat az egyik legtisztább szerelmi háromszög látszatát kelti, azonban a második, harmadik rész már okot ad a kételkedésre. Nehéz lenne megállapítani, hogy a Komizár táplál-e érzéseket Lia iránt, vagy csak a hatalomvágy tereli Lia irányába, ráadásul Kaden életútjára is csak következtetni tudunk a sorozat lezárását követően, ugyanakkor éppen elég ez a sok befolyásoló tényező, hogy komplikáltabbá varázsolja a dolgokat. De hogy miért hoztam ezt a példát is ebbe a felsorolásba? Az írónő itt is briliáns módon volt képes játszani az érzelmeinkkel, hiszen bár a legtöbb olvasó Rafe oldalára állt, Lia mégis többször került Kadennel olyan szituációba, ami izgalmas volt és romantikus, engem pedig ez bizonytalanított el a választásban. Bár ebben a regényben nem a romantikus szál a leghangsúlyosabb, ez a mellékvágány mégis erősíti a történetet.

Az én választottam: Rafe, de be kell valljam, nagyobb Kaden-Lia pillanatok voltak, mint Rafe- Lia

Néha a szerelmi sokszög nem a bizonytalanság eleme, hanem egy háttértényező, amitől egyszerűen összetettebb, élvezhetőbb a regény...
Julianne Donaldson – Blackmoore 

A kedvenc regényemet semmiképp sem szerettem volna kihagyni a felsorolásból, ráadásul sok szempontból ez a viktoriánus romantikus kilóg a sorból. Szerelmi sokszöggel állunk szemben, de egy percig sem gondoltuk azt, hogy Kate és Henry ne jönne össze a történet végére. Ebben a regényben tehát nem a kiszámíthatatlanságot szolgálja ez a sokszög, még csak megosztani sem képes az embereket, inkább, mint egy háttértényező, akadályozó elemként áll fel a fiatalok szerelme előtt, jelenléte képes volt összetettebbé, olvasmányosabbá tenni a regényt. 

Az én választottam: Henry, az összes könyves álompasi közül sem tudnék mást mondani

A szerelmi sokszögek ékköve...
Kiera Cass – Párválasztó trilógia 

A szerelmi sokszögek ékkövének mondanám a Párválasztót, hiszen az egész könyvosorzat arra épül, hogy az ifjú hercegnek választania kell a menyasszonyjelöltjeiből. Az pedig már csak hab a tortán, hogy America, a főhősnőnk szíve már foglalt. Kötve hiszem, hogy bárki is kételkedett az események kimenetelében, de ez a regény nem is ettől szép, hanem hogy Kiera képes volt egy egész könyvsorozatot építeni a szerelmi sokszögek mibenlétére. A téma szerelmeseinek minden bizonnyal elnyeri a tetszését ez a mű.

Akit én választanék: Maxon

Amikor már nem tudtam elviselni ezt a felállást...
Stephenie Meyer – Alkonyat

Talán az egyik legismertebb szerelmi háromszögek közt említhetjük az Alkonyat hőseinek kapcsolatát. Azért szerettem volna ezt a példát elhozni számotokra, mert úgy érzem, ez a háromszög katasztrofálisan sikeredett. Én azért imádom ezt a könyvsorozatot, mert Bella és Edward szerelme az első pillanattól kezdve fellángolt, úgy érezhettük, őket még a sors is egymásnak szánta, és semmi sem képes őket szétválasztani. Aztán jön ez a srác, aki kezdetben csak barát volt, majd merész természetével komoly lépéseket tesz Bella felé, még csókot is váltanak… Nem bírtam nem haragudni Bellára, amiért képes volt az elbizonytalanodásra, és úgy csókolózni egy másik fiúval, hogy az igazi szerelme ott van tőle pár méterre. Elvett a regény varázsából ez a mellékszál.

Akit én választanék: Edward

 Egy írónő, aki a szerelmi sokszögek szakértője...

Cassandra Clare – Éjfél kisasszony 

Ahogy láthatjuk, az Éjfél kisasszony egy kiváló példa arra, milyen egy regény, amelyben szerelmi sokszögről beszélhetünk. Ebben a regényben tökéletesen működik ez a koncepció, és a kiszámíthatatlanság garantált, hiszen bár sejthetjük, hogy Emmanak is Julesnak egymásra kell találnia, ugyanakkor esélytelen vállalkozás lenne megmondani, hogy végül Cristina és Mark párja ki lesz. Ugyanez a sokszínűség jellemezte Cassandra másik sorozatát is, a Végzet ereklyéit, ahol Simon- Izzy – Clary, Jace, Maia, és Jordan alkotott hasonló sokszöget. A Pokoli szerkezetek trilógiában azonban egy csodálatos szerelmi háromszög rajzolódott ki, ami annyira jól kivitelezésre került, hogy a rajongók csapata szinte tökéletesen szimmetrikus módon két táborra oszlott. A romantikus dráma lezárása pedig hihetetlen módon képes volt mindenkit boldoggá tenni. Szerintem semmi kétség, Cassandra tökéletes mestere ennek a szeremi sokszögnek.

Akiket együtt szeretnék látni: Emma és Jules, Cristina és Diego

Ha van kedvetek, írjátok meg ti is, melyik könyvsorozatban, melyik fiúnak drukkoltatok, és hogy szeretitek-e a szerelmi háromszögeket.

4 megjegyzés:

  1. Ez nagyon tetszett! Marknak egyértelműen Kiernannal kell összejönnie! Julesnak meg persze Emmával.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, teljesen egyetértek :) Csak jöjjön hamar a második rész is magyarul, hogy lássuk a fejleményeket. :)

      Törlés
  2. Laurell k hamilton könyvek és true blood a szerelmi sokszögek meleg ágyai. egyszer megnéznék hozzájuk egy ilyen ábrát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Laurell K. Hamilton-tól még nem olvastam, de a True blood-ot nagyon szeretem, bár a sorozatot talán még jobban :) Úgyhogy erről még lehet hogy készítek a későbbiekben, mert tényleg ott is érdekes :)

      Törlés