2017. december 21., csütörtök

Jessica Nadel - Zöldséges ételek minden napra

Kiadó: Gabo Kiadó
Eredeti cím: Greens 24/7
Fordító: Erényi Mónika
Megjelenés éve: 2017
Eredeti megjelenés: 2015
Oldalszám: 176 oldal
Téma: recept, gasztronómia, vegán

A könyv kedvezményesen megvásárolható ide kattintva!


Látogass el a Prológus oldalára, ahol a héten legfőképp a gasztronómiai könyveké a főszerep. Legyen nálatok is valami izgalmas karácsonyi menü.

Fülszöveg:

Ha próbál több zöldséget enni, de a salátánál tovább nem jutott, a Zöldséges ételek – Minden napra! segítségével finom és egészséges zöldségeket fogyaszthat a nap minden étkezéséhez, a reggelitől a desszertig.

Spenótos palacsinta? Kukoricakenyér fodros kellel? Ez még nem minden!

Több mint 100 lelkesítő, innovatív vegán recept, több mint 40 zöldség felhasználásával (például klasszikusokkal, mint a brokkoli és a cukkini, szuperételekkel, mint a mángold és a kelbimbó, valamint olyan nem mindennapi hozzávalókkal, mint a spirulina és a tengeri alga), és óriási tápanyaglöketet biztosítanak a szervezetnek. Néhány kedvcsináló recept:
Szuper csokis turmix
Zöldborsós szamosza-burrito
Pestós polentahasábok csípős szósszal
Olívaolaj-torta citrommal és petrezselyemmel
Cukkinispagetti bolognai mártással
Mogyorós-avokádós csokoládétorta

A Zöldséges ételek – Minden napra! segítségével nemcsak egyszerűen süteményt eszik – hanem fodros kelt is!

Azonban semmi sem az, aminek látszik, és mindenki titkolózik – még Mason, az egyik emberrabló is. A kedvessége zavarba ejti Brittet. Mason vajon ellenség? Vagy szövetséges?


10 ok, hogy miért fantasztikus ez a könyv:



  • Olyan finom recepteket tartalmaz, amiket ha megfőzünk, minden korábbi zöldségekkel kapcsolatos negatív ízélményünk megszűnik.
  • Minden étkezéshez találunk benne receptet, legyen az reggeli, főétkezés vagy köret.
  • Segít radikális változást hozni az életünkbe, ami már azzal is elérhető, ha minden nap megiszunk egy zöld turmixot vagy smoothie-t.
  • A könyv elején található összefoglaló a zöld színű zöldségekről segít, hogy megismerjük, melyik összetevő mire jó, így kifejezetten olyat választhatunk, ami saját panaszainkra gyógyír.
  • A könyv nem csak a vegánok bibliája lehet, hanem a mindenevők és a vegetáriánusok is imádni fogják.
  • Minden étel mellett megtalálható, hány perc az elkészítése, hány személyre elegendő, milyen allergén összetevőktől mentes, így könnyedén tudunk tervezni az időnkkel, vagy egy vendégsereggel.
  • A receptek alján található egy táblázat, amelynek segítségével tudunk makrokat számolni, vagy éppen vitaminbevitelt, hiszen írja, melyik étel, mennyi kalória és milyen vitamint tartalmaz. Ha te is szereted figyelni, hogy bevittél-e az adott napon minden tápanyagot, ezzel a könyvvel gyerekjáték.
  • Már kevés kutatómunkával és pár új zöldséges kipróbálásával könnyedén ki lehet tapasztalni, hol lehet beszerezni a könyv leggyakoribb összetevőit, ami több mint 40 féle zöldségből tevődik össze. Külföldi íróknál mindig félő, hogy a rendelkezésükre álló alapanyag nem egyezik a hazai kínálattal, de jelen esetben a legtöbb receptre ez nem volt igaz.
  • Önmagában egy étkezéssel kapcsolatos életmód sem egészséges, hanem mi tesszük azzá őket. Ha szeretnél te is egészséges mindenevő vagy vegán lenni, ez a könyv nagy segítség, mert az itt található receptek valóban az egészségünket szolgálják.
  • Sok szakácskönyvvel ellentétben itt majdnem minden recepthez képes illusztrációk is tartoznak, ami nélkül számorma például elképzelhetetlen lenne egy új recept megvalósítása. 
Kedvenc idézeteim:

A zöldségeket bárki, bárhol, bármilyen napszakban élvezheti - szó szerint a nap huszonnégy órájában, a hét minden napján.

A zöld turmixok beépítése az étrendünkbe már önmagában is teljesen új életmódot jelent.


Út a vegánság felé:

Körülbelül fél évvel ezelőtt döntöttem úgy, hogy vegán leszek. Közeledett a diplomaosztóm, az iskola
véget érése olyan változásokat ígért számomra, mint a több szabadidő, és így több mód a sportolásra és az egészséges életmódra való odafigyelésre. Mi máshoz nyúlhattam volna az egészség titkának kutatása közben mint a szakirodalomhoz, ahol belefutottam többek közt Campbel Kína tanulmányába. Miután ezek a könyvek meggyőztek arról, hogy az egészség legegyszerűbb, legtisztább módja a vegánság, utam a videók irányába ment el. Számos vegán képviselő véleményét meghallgattam, akik már nem csak az egészséget hangsúlyozták, hanem az etikusságot, vagy azt, hogy a jó ember fogalmába nem fér bele a gyilkosság. A vágóhidakon készített felvételek sokkoló élményként hatottak rám, hiszen az ember sejti, hogy szörnyű dolgok történnek a háttérbe, de hogy mennyire szörnyűek, arról csak saját szemével tud megbizonyosodni. Hiszem ha látom, tartja a mondás. Én sajnos megláttam, mi a valóság, és rájöttem, én ennek nem tudok többé a részese lenni. Úgy érzem, nem létezik humánus gyilkosság, és attól sem leszek kevésbé rossz ember, ha miattam állatokat tartanak fogságban és kínoznak, hogy kizsákmányolhassák őket. A döntésem tehát etikai okokból született meg, még ha az egészség iránti vágy is vezetett erre az útra. Mára már majdnem 150 nap telt egy úgy, hogy életmódot váltottam anélkül, hogy azt valaha megszegtem volna. Nem érzek sem vágyat, sem késztetést a régi ételek iránt. Új ízeket szerettem meg, új ételeket, a régieket pótoltam valami sokkal jobban, míg már a korábbi emlékek sem maradtak annyira ellenállhatatlanok. Ma már nem is bírnám elképzelni másképp. Az elmúlt pár hétben új kihívások után kutatva és még egészségesebb életmódot keresve rájöttem, hogy a nyers vegánság is új színt és radikális változást hozhatna az életemben, de ez még a jövő zenéje.

Személyes indíttatás a könyv felé:

A legtöbben talán ma már elgondolkoznak, miért is vegyek szakácskönyvet, mikor az internet olyan sok receptet kínál. Akik viszont rengeteget olvasnak, tudják, mennyit számít, ha valamit a kezünkben tarthatunk. Én szerettem volna fizikálisan is egy ételtárat, amit ha főzök, csak magam elé teszek és látom, hova tovább. Ezen kívül irodai munkát végzek, számomra minden perc értékes, amit nem kell a számítógép vagy a mobiltelefon előtt töltenem. Ha már az egészséges életmód érdekében kezdtünk érdeklődni a téma iránt, ezzel is segíthetünk egészségi állapotunkon, ha nem a számítógépen olvassuk a recepteket. Tartalmilag én valami olyan receptkönyvre vágytam, ami amellett, hogy vegán, olyan repceteket tartalmaz, ami nem túl bonyolult, könnyedén elkészíthető. A zöldséges ételek terén általában az idő nem jelent akadályt, hisz sokkal gyorsabban megfőnek, mint a húsételek, de azért az időtakarékosság is mindenképp fontos szempont volt. A legfontosabb pedig természetesen az egészség, hogy ezek a receptek mind a jó közérzetemet szolgálják, mert sajnos lustaságomban hajlamos vagyok én is úgynevezett "szemétkajákat" enni, mint a sültkrumpli, kenyér... Végül az erősítette meg, hogy ez a könyv nekem való, mikor megtudtam, hogy az ember kezdetekben csak gyümölcsöt és zöld leveles zöldségeket evett, ezekre van szüksége a túléléshez. A gyümölcsök így is az életem részei, de szerettem volna segítséget kapni ahhoz, hogy a zöld leveleseket még inkább beépítsem az étrendembe.

Amit már kipróbáltam:

Sajnos az elmúlt egy-két hónap alatt nem tudtam a könyvben felsorolt recepteket egytől egyik áttanulmányozni, megvalósítani, amit viszont már próbálgattam azok a zöldturmixok, mert elsőként ezeket szerettem volna bevezetni az életvitelembe. Azt tapasztaltam, hogy ezek a turmixok, smoothie-k nem csak elmondhatatlanul finomak, de szinte már fogyasztásuk közben is érezhető, mennyi energiát nyújtanak. Valószínűleg a placebo hatás is közrejátszik abban, hogy már 1-2 egészséges étel, vagy ital elfogyasztása után úgy érezzük, mi magunk is egészségesebbek lettünk, ugyanakkor én hiszem, hogy sok minden fejben dől el és hogy sokkal többet használ egy étel az egészségüknek, ha elhisszük azt, hogy ez így van. Ezekhez természetesen szükség van egy turmixgépre, természetesen bármelyik típus megteszi, én mégis a közép árkategóriásakat ajánlanám, amik árérték arányban a legjobbak, tehát nagy keverőpohárral rendelkeznek, elfogadható teljesítmény fokkal, műanyag helyett üvegből készültek, és alkalmasak jég darálására is. Emellett persze az sem hátrány, ha rozsdamentes acélból készültek és több sebességi fokozatra is képesek. Ez már pár tíz ezer forintból megvalósítható cél.

A borító és a külső megjelenés:

Egy szakácskönyv legyen szép, képekkel gazdagon illusztrált, ami öröm a kezünkbe venni. - szerintem ezek reális elvárások, hiszen jobb kedvvel kezd az ember a főzésbe, ha valami esztétikusat tart a kezében. Nekem az apró méretű, pusztán receptet leíró könyvek szárazak, nem motiválnak főzésre, inkább elveszik a kedvem attól. Manapság már gyönyörűbbnél gyönyörűbb receptkönyvek vannak, amiknek vagy az ételfotói, vagy a stílusa vagy a formája formabontó, de szerintem még ezen a széles választékskálán is helyt tud állni ez a könyv szépségében. A dizájn modern, kellemes, ha ránéznél, átlátható, kellemes elrendezésű. Imádom a lapok minőségét is, amik vastagak, kicsit fényesek, amitől a fotók még szebb minőségűnek hatnak. A zöld és rózsaszín színkombináció kiváló választás volt a receptek terén. Mindenképp a legszebb szakácskönyveim közt szerepel a könyv. Már a borító is figyelemfelhívó, de ami a könyv belsejében fogad minket, az még lenyűgözőbb. A minőség kiváló.

Felépítés:

Receptek felépítése:

Minden recept azzal kezdődik, hogy az adott étel, hány személyre elegendő. Azután két három mondat elejéig az írónő elmeséli az adott recept történetét, ír róla pár szót, milyen az az adott étel. Ezt követően oldalak két oszlopra oszlanak: míg a bal oldaliban látjuk, az adott étel hány perc alatt elkészíthető, és mik az összetevői, addig a másik oldalon számozással szerepelnek az elkészítés lépései. Körülbelül 4, maximum 6 lépésből áll a legtöbb étel, ami valljuk be, nem sok. Az elkészítés módja alatt pedig gyakran tippeket is találunk például arra vonatkozóan, mivel helyettesíthetők bizonyos összetevők, mitől lesz még finomabb az étel, meddig fogyasztható... Végül a bal alsó sarokban szerepel egy táblázat az étel kalóriaszintjéről, a makrokról, tehát, hogy mennyi az adott étel zsír, szénhidrát és fehérje tartalma. Ez azoknak lehet például hasznos, akik 80/10/10 étrendet követnek, vagy például betegség miatt figyelniük kell a zsírbevitelre, esetleg sportolásból kifolyólag a fehérjeszintre. Ezen kívül a rost és a cukor tartalom is helyet kapott a táblázatban, szerintem ez sem szorul részletezésre, miért lehet fontos sokak számára.  Végül pedig az ételben szereplő vitaminok zárják a sort. Ez a kis cella igazi komoly segítség abban, hogy érezhessük, mennyire jó az, amit eszünk.

A könyv felépítése:

A könyv egy rövid tartalomjegyzéket követően a szerző személyes bevezetőjével kezdődik, ami közelebb hozta hozzám az egész receptkönyvet, hiszen imádom mások történetét olvasni, hogy mi vezette őket egy egészen más életmódhoz. Ezen kívül a receptek szerzője csodásan leírja, miért fontosak az általa kreált ételek, mitől olyan egészségesek. Ezt követően kapunk egy Zöld adattárat arról, milyen zöldségeket tartalmaznak a receptek és azok mitől fantasztikusak. Ezt követően kapunk négy mintaétrendet, hogy segítségül legyen azok számára, akik nem tudják, hogy állítsák össze a napi menüt minél változatosabban, egészségesebben. A receptek sora 5 fő kategóriára oszlik:

  1. Turmixok, smoothie-k és más reggelik
  2. Zöld köretek és falatkák
  3. Zöld levesek és saláták
  4. Zöld főételek
  5. Zöld torták és desszertek

Végül pedig a könyv vége tartalmaz egy recept és tárgymutatót, hogy konkrét zöldségek és ételek esetén tudjuk, melyik oldalon kell keresgélnünk.

Tévhitek a zöldséges ételekkel kapcsolatban:

  • A zöldségevők füveket esznek vagy valami hasonlóan kevésbé étvágygerjesztőt:Ha zöldség, a legtöbb ember párolt brokkolit képzel maga elé, répát, vagy cukkinit. Ugyanígy a vegánokról sokszor azt gondolják füveket esznek, vagy éppen valami még kevésbé étvágygerjesztő zöld ételt, pedig a valóság a lehető legtávolabb áll ettől. Ez a könyv is bebizonyítja, mennyi izgalmas, finom étel vár a zöldség kedvelőire, de ugyan így a hagyományos ételek is elkészíthetők ilyen alapanyagokból pl.: pizza, szendvics, tésztás ételek.
  • A zöldség nem alkalmas fő ételnek:
    Hagyományosan a legtöbb minden evő ember a zöldségeket köretként fogyasztja, esetleg a nassolás részei, mégis ez a könyv az élő bizonyíték rá, mennyi fő étel készíthető belőlük, szinte bármelyik hagyományos étel elkészíthető vegán, növényi változatban is, hogy példát is hozzak: a szusi, fasírt, pörkölt, palacsinta...
  • A zöldségek nem tartalmaznak minden fontos fehérjét vagy egyéb értékes tápanyagokat, mint például a kálcium.
    Nagyon fontos megemlíteni, hogy sem a fehérjebevitelre sem a kálciumra nem a hús a legegészségesebb, legjobb beviteli forrás vagy éppen a tej. Való igaz, hogy a húsok többségében minden esszenciális fehérje egyszerre megtalálható, de ha mi egészségesebb, könnyebben felszívódó fehérje forrásra vágyunk a növények erre még alkalmasabbak, bár ezekből több félét is kell enni, mert általában egy növényben nincs benne mind a 12 eszenciális aminosav. Kettő növényt kombinálva már az összes fontos tápanyagot be lehet vinni minden nap. A kalória esetén pedig a tej az egyik legpocsékabb forrás, hiszen a tej kioldja a csontokból a kálciumot, és túlzott fogyasztása csontritkuláshoz vezet. A leveles kelben például több kálcium van, mint a tehéntejben.
Kinek ajánlanám:
  • Első sorban vegánoknak, hiszen nekik van a legkevesebb szakácskönyv étrendjükhöz, ugyanakkor mindenevők és vegetáriánus számára is tökéletes választás lehet, már csak akkor is, ha valamilyen kreatív köretet szeretnének a húsételekhez.
  • Leginkább az egészségesebb életmódra vágyóaknak, akik elhiszik, hogy "az vagy, amit megeszel."
  • Azoknak, akiknek akár valamilyen egészségügyi probléma miatt szüksége van az étrendváltásra, és szeretnének olyan zöldséget találni, ami segít betegségükön.
  • Ha kíváncsi vagy, milyen lehet vegánnak lenni, vagy beépíteni a zöldséget a mindennapjaidba, akkor is te vagy a célcsoport.
  • Azoknak, akiknek kevés idő jut a főzésre, mert ezek a receptek gyorsan elkészíthetők, nem bonyolultak. Gondoljunk csak bele, mennyivel gyorsabban megfő egy zöldség, mint a hús.
  • És végül azoknak, akik nem szeretnének unalmas, hagyományos ételeket látni az ünnepi asztalnál, esetleg szeretnék ezekkel a kreatív receptekkel meglepni a vendégeket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése